2-2. بخش اول: فرهنگ سازمانی.. 16
2-2-1. مفهوم فرهنگ.. 16
2-2-2. نقش فرهنگ در سازمان.. 18
2-2-3. مفهوم فرهنگ سازمانی.. 18
2-2-4. تعریف فرهنگ سازمانی.. 20
2-2-5. اهمیت فرهنگ سازمانی.. 23
2-2-6. ابعاد فرهنگ سازمانی.. 24
2-2-7. آثار فرهنگ سازمانی.. 26
2-2-8. مدلهای فرهنگ سازمانی.. 30
2-2-8-1. مدل دنیسون.. 30
2-2-8-2. مدل فرهنگ سازمانی پارسونز.. 35
2-2-8-3. مدل مبتنی بر هفت S شرکت مکینزی.. 36
2-2-8-4. مدل اوشی.. 36
2-2-8-5. مدل پیتر و واترمن.. 37
2-2-8-6. مدل لیتوین و استرینگر.. 38
2-2-8-7. الگوی کرتلوین.. 38
2-2-8-8. مدل استیفن رابینز.. 39
2-2-8-9. مدل کامرون و کوئین.. 43
2-2-9. کارکردهای نظام فرهنگی در سازمانها.. 45
2-2-10. قوت و ضعف فرهنگ سازمانی.. 46
2-2-11. گونهشناسی فرهنگ سازمانی.. 48
2-3. بخش دوم: بهرهوری سازمانی.. 50
2-3-1. مفهوم بهرهوری.. 51
2-3-2. مدلهای ارتقای بهرهوری نیروی انسانی.. 52
2-3-3. جایزه ملی بهرهوری.. 55
2-3-4. تاریخچه جوایز و مدلهای تعالی سازمانی.. 56
2-4. بخش سوم: اداره اوقاف.. 60
2-5. بخش چهارم: پیشینه تحقیق.. 61
2-5-1. تحقیقات داخلی.. 61
2-5-2. تحقیقات خارجی.. 64
- فصل سوم: روششناسی پژوهش.. 66
3-1. مقدمه.. 67
3-2. روش پژوهش.. 67
3-2-1. روش پژوهش برحسب هدف.. 67
3-2-2. روش پژوهش برحسب روش.. 68
3-3. متغیرهای پژوهش.. 68
3-3-1. متغیر مستقل.. 68
3-3-2. متغیر وابسته.. 68
3-4. جامعه آماری مورد بررسی.. 68
3-4-1. جامعه آماری تحقیق.. 68
3-4-2. روش نمونه گیری.. 69
3-4-3. تعیین حجم نمونه.. 69
3-5. روش و ابزار گردآوری دادهها.. 69
3-6. تأیید روایی پرسشنامه.. 70
3-7. تأیید پایایی پرسشنامه.. 71
3-8. روشهای آماری.. 71
3-9.خلاصه فصل.. 72
- منابع.. 74
1. فصل اول: کلیات تحقیق
1-1. مقدمه
یکی از اهداف اصلی هر سازمانی، دستیابی به بهره وری است. برای رسیدن به این هدف، راهی جز توسل به نوعی دیدگاه سیستمی، بومی و کاربردی وجود ندارد. موفقیتهای چشمگیر دهه اخیر سازمان هایی با حداقل امکانات از یک سو و شکست سازمان هایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر، بیانگر نقش قابل توجه عوامل غیرمادی و معنوی در موفقیت آنها بوده است که در این میان فرهنگ سازمانی به عنوان عامل مؤثر در عملکرد سازمان تلقی میگردد. البته عوامل درون سازمانی مانند فرهنگ کار، فرهنگ سازمانی، انتخاب درست کارکنان، انگیزش کارکنان، بهداشت روانی، رهبری اثربخش و عوامل دیگر، به عنوان عوامل اساسی به تنهایی ما را به هدف نهایی سازمان که افزایش بهره وری است، نمیرسانند؛ بلکه این عوامل را به صورت سیستمی باید مورد توجه، و ارتباط متقابل آنها را با یکدیگر مورد بررسی قرار داد. در این تحقیق به بررسی بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی اداره اوقاف استان آذربایجان غربی میپردازیم.
1-2. بیان مسأله
امروزه اهمیت بهرهوری با توجه به گسترش سطح رقابت، پیچیدگیهای فناوری، تنوع سلیقهها، کمبود منابع و سرعت تبادل اطلاعات بر کسی پوشیده نیست. همچنین بهرهوری و کارایی ارزشمندترین جایگاه را نزد مدیران دارد و همه در جستجوی کارایی بیشتر و اثربخشی فزونترند و تلاشهای آنان در همین راستا شکل میگیرد، تا ثبات سازمان را در دنیای پر رقابت امروز تضمین کنند. بهرهوری همواره سعی دارد آنچه را در حال حاضر موجود است، بهبود بخشد، در واقع بر این عقیده استوار است که انسان میتواند کارها را هر روز بهتر از روز پیش انجام دهد. علاوه برآن، بهرهوری مستلزم آن است که بهطور پیوسته تلاشهایی در جهت انطباق فعالیتهای اقتصادی با شرایطی که بهطور دائم در حال تغییر است، صورت پذیرد، در حقیقت بهرهوری ایمان راسخ به پیشرفت انسانهاست. اسپینس(2002) نشان داد که بهبود شرایط محیطی سازمان اثرهای مثبتی بر کارکنان دارد و آنان را متعهد میسازد که تلاش بیشتری در انجام وظایف سازمانی میکنند(عامری، 1387). همچنین بهبود بهرهوری یکی از مهمترین راهکارهای توسعه اقتصادی، اجتماعی است. بهبود بهرهوری میتواند اصلاح و بهبود فرآیندها، بهبود روابط کاری، اصلاح رفتارهای فردی و گروهی، افزایش انگیزهکاری، افزایش کیفیت زندگی، افزایش سطح رفاه، افزایش اشتغال، افزایش سطح حقوق و دستمزد به دلیل بهبود تولید و سود در سازمان را درپی داشته باشد. هنگامی که کشورهای جهان، اعم از توسعه نیافته، درحال توسعه و یا توسعه یافته از مشکلات اقتصادی نظیر تورم، رکودی یا کسادی اقتصادی آسیب میبینند، به اهمیت بهبود بهرهوری پیمیبرند(رنانی و سبزی، 1388). از سوی دیگر فرهنگ سازمانی شیوه انجام گرفتن امور را در سازمان برای کارکنان مشخص میکند؛ ادراکی یکسان از سازمان است که وجود آنها در همه اعضای سازمان مشاهده میشود و نشان دهنده مشخصات معمول و ثابتی است که سازمان را از دیگر سازمانها متمایز میسازد و هویت اجتماعی هر سازمان را مشخص میکند به علت اعتقادها و ارزشها شالوده و پایه فرهنگ سازمانی است و این عوامل است که به سازمان قدرت میدهد و اساس فلسفه سازمانی برای رسیدن به کارایی و اثربخشی(بهرهوری) را بنیان مینهد(عامری، 1387). فرهنگ هر سازمانی به عنوان عامل اساسی در تشکل بخشیدن بدان مطرح شده و تأثیر بسزایی بر ساختار و طرح سازمان، محیط داخلی و خارجی سازمان، تکنولوژی و نیروی انسانی و از همه مهمتر بر بهرهوری و استراتژی سازمان دارد. فرهنگ، باید و نبایدها را مشخص میکند و قالب رفتاری سازمان را شکل میدهد(نصیریپور و همکاران، 1386). براین اساس تحقیق حاضر در پی پاسخ به سوال اصلی زیر است:
آیا ارتباط معناداری بین فرهنگ سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی اداره اوقاف استان آذربایجان غربی وجود دارد؟
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق
یکی از اهداف اصلی هر سازمانی، دستیابی به بهره وری است. برای رسیدن به این هدف، راهی جز توسل به نوعی دیدگاه سیستمی، بومی و کاربردی وجود ندارد. موفقیت های چشمگیر دهه اخیر سازمان هایی با حداقل امکانات از یک سو و شکست سازمان هایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر، بیانگر نقش قابل توجه عوامل غیرمادی و معنوی در موفقیت آنها بوده است که در این میان فرهنگ سازمانی به عنوان عامل مؤثر در عملکرد سازمان تلقی می گردد. البته عوامل درون سازمانی مانند فرهنگ کار، فرهنگ سازمانی، انتخاب درست کارکنان، انگیزش کارکنان، بهداشت روانی، رهبری اثربخش و عوامل دیگر، به عنوان عوامل اساسی به تنهایی ما را به هدف نهایی سازمان که افزایش بهره وری است، نمیرسانند؛ بلکه این عوامل را به صورت سیستمی باید مورد توجه، و ارتباط متقابل آنها را با یکدیگر مورد بررسی قرار داد. فرهنگ در یک سازمان، به مثابه شخصیت در یک انسان است. وجود یک فرهنگ قوی و منسجم، افراد ضمن کسب آگاهی بیشتر پیرامون اهداف و استراتژیهای سازمان نسبت به ارزش ها و هنجارها، احساس مسئولیت، تعهد و از کار احساس رضایت می کنند، که این در کنار مدیریت قوی موجب بهبود روحیه، انگیزش عملکرد سازمانی بهره وری کارکنان می گردد. فرهنگ غنی سازمان همانند یک نیروی غنی و انرژی زا، سازمان را به وسیله نیروی انسانی کارا هدایت نموده، احساس و ادراک یکسان به اهداف سازمان داده، انگیزه ای قوی در افراد، ایجاد و اخلاقیات و معنویات را در محیط، نظام مند میگرداند، به طوری که تعدادی از پژوهشگران معتقدند فرهنگی که برای مقام و شان افراد، ارزش قائل است موجب تقویت روحیه و عملکرد شغل می شود.
1-4. اهداف تحقیق
اهداف کلی:
- شناسایی و استخراج ابعاد فرهنگ سازمانی اداره اوقاف استان آذربایجانغربی
- شناسایی و استخراج ابعاد بهرهوری نیروی انسانی اداره اوقاف استان آذربایجانغربی
- تعیین ارتباط بین ابعاد فرهنگ سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی اداره اوقاف استان آذربایجان غربی
اهداف کاربردی:
- پس از تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی اداره اوقاف استان آذربایجان غربی، مدیران و تصمیمگیران این اداره میتوانند برنامههای دقیقی برای افزایش عملکرد بهرهوری سازمانی از طریق تقویت ابعاد خاص فرهنگ سازمانی و نیز پیاده سازی فرهنگ جدید سازمانی را افزایش داده و از منابع در دسترس خود به صورت بهینه استفاده نمایند.
- با توجه به جامع بودن مدل تحقیق امکان تعمیم به سایر بخشها نظیر شرکتهای تولیدکننده محصولات صنعتی و غذایی، بانکها و موسسات مالی و سایر سازمانهای دولتی و غیردولتی وجود دارد.
1-5. روش تحقیق
تحقیق حاضر بر حسب هدف، از نوع کاربردی و برحسب روش در زمره تحقیقات همبستگی قرار میگیرد. روش اجرا بدین صورت است که پس از شناسایی متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق و شاخصهای اندازهگیری آنها، پرسشنامه محقق ساخته تدوین گردیده و پس از جمعآوری اطلاعات، با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل میگردد.
1-6. جامعه آماری تحقیق
جامعه آماری این پژوهش کارکنان اداره اوقاف آذربایجان غربی به تعداد 122 نفر میباشند.
1-7. سوالات تحقیق
سوال اصلی:
آیا فرهنگ سازمانی ارتباط معناداری با بهرهوری نیروی انسانی اداره اوقاف استان آذربایجان غربی دارد؟
سوالات فرعی:
- آیا درگیر شدن در کار ارتباط معناداری با بهرهوری نیروی انسانی اداره اوقاف استان آذربایجان غربی دارد؟
- آیا سازگاری ارتباط معناداری با بهرهوری نیروی انسانی اداره اوقاف استان آذربایجان غربی دارد؟
- آیا ا