فصل دوم : مبانی نظری و مروری بر پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه 14
2-2 چارچوب نظری مدیریت سود. 15
2-2-1 مدیریت سود. 15
2-2-2 ابزارهای مدیریت سود. 18
2-2-2-1 نحوه برخورد مدیریت با حسابداری معاملات.. 18
2-2-2-2 انتخاب و تغییر اصول حسابداری.. 18
2-2-2-3 مدیریت اقلام تعهدی.. 18
2-2-2-4 قیمت های انتقالی. 19
2-2-2-5 تصمیمات اقتصادی واقعی. 19
2-2-3 انگیزه های مدیریت سود. 20
2-2-3-1 انگیزه های قراردادی.. 20
2-2-3-1-1 قرارداد های بدهی. 20
2-2-3-1-2 قراردادهای جبران خدمات.. 21
2-2-3-1-3 امنیت شغلی و هموار سازی سود: 21
2-2-3-1-4 مذاکرات اتحادیه ها 21
2-2-3-2 انگیزه های بازار. 21
عنوان صفحه
2-2-3-2-1 عرضه اولیه سهام. 21
2-2-3-2- 2 خرید سهام توسط مدیریت.. 22
2-2-3-2-3 رشد و پیش بینی سود. 22
2-2-3-2-4 هزینه های شست و شوی بزرگ… 22
2-2-3-3 انگیزه های قانونی. 23
2-2-3-3-1 وارسی سیاسی. 23
2-2-3-3-2 بازجویی ضد تراست.. 23
2-2-3-3-3 تخفیف واردات.. 23
2-2-3-3-4 مقررات بانکی. 24
2-2-4 الگو های مدیریت سود. 24
2-2-4-1 آب ازسر گذشتن(استقبال از زیان) 24
2-2-4-2 به حداقل رساندن سود. 24
2-2-4-3 به حداکثر رساندن سود. 25
2-2-4-4 هموارسازی سود. 25
2-2-5 علت تداوم یافتن مدیریت بر سود. 26
2-2-5-1 جنبه خوب مدیریت بر سود. 26
2-2-5-2 جنبه بد مدیریت بر سود. 27
2-2-6 مدیریت سود خوب در برابر مدیریت سود بد. 27
عنوان صفحه
2-2-7 نظریه ها و رویکرد ها 29
2-2-7-1 گزارشگری مالی. 29
2-2-7-2 کیفیت سود. 30
2-2-7-2-1 کیفیت اقلام تعهدی.. 30
2-2-7-2-2 پایداری.. 31
2-2-7-2-3 پیش بینی پذیری.. 31
2-2-7-2-4 هموار بودن. 31
2-2-7-3 ارتباط کیفیت سود و مدیریت سود. 31
2-2-7-4 مبانی نظری مدیریت سود. 32
2-2-7-5 اندازه گیری مدیریت سود. 35
2-2-7-5-1 روش جمع اقلام تعهدی اختیاری.. 35
2-2-7-5-2 روش جمع اقلام تعهدی.. 35
2-2-7-6 عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت سود. 36
2-3 چاچوب نظری هزینه سرمایه 37
2-3-1 هزینه سرمایه 37
2-3-2 دسته بندی هزینه سرمایه 38
2-3-2-1 هزینه سرمایه واقعی. 38
2-3-2-2 هزینه ضمنی سرمایه 39
عنوان صفحه
2-3-3 مفهوم و محاسبه هزینه سرمایه 40
2-3-3-1 هزینه بدهیها 42
2-3-3-2 هزینه سهام ممتاز. 43
2-3-3-3 هزینه سهام عادی و سود انباشته 44
2-3-3-3-1)مدل بدون رشد. 45
2-3-3-3-2)مدل رشد گوردون. 46
2-3-3-3-3 مدل صرف ریسک… 48
2-3-3-3-4 مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای یا GAPM… 48
2-3-4 اندازه گیری ریسک… 51
2-3-5 ضرایب مورد نظر(هدف) 52
2-3-6 ضرایب نهایی. 52
2-3-7 میانگین موزون هزینه سرمایه 53
2-3-8 چه عواملی بر میانگین موزون هزینه سرمایه اثر می گذارد؟. 56
2-3-9 عوامل تاثیرگذار بر هزینه سرمایه توسط شرکت.. 56
2-3-9-1 سیاست ساختار سرمایه 57
2-3-9-2 سیاست تقسیم سود. 57
2-3-9-3 سیاست سرمایه گذاری.. 57
2-3-10 اهرم. 58
عنوان صفحه
2-3-10-1 اهرم عملیاتی. 58
2-3-10-2 اهرم مالی. 59
2-3-10-3 اهرم مرکب.. 60
2-3-10-4 مزایای تجزیه و تحلیل اهرم چیست ؟. 60
2-3-11 ریسک… 60
2-3-11-1 ریسک مربوط به شرکت.. 61
2-3-11-2 ریسک مربوط به شرایط اقتصادی.. 61
2-3-12 هزینه سرمایه و بازده شرکت.. 61
2-3-13 روشهای ارزشیابی سهام. 63
2-3-13-1 روشهای ارزشیابی سهام بر اساس داراییهای شرکت.. 63
2-3-13-1-1 ارزش اسمی سهام. 63
2-3-13-1-2 ارزش دفتری.. 63
2-3-13-1-3 ارزش سهام بر مبنای خالص ارزش داراییها 64
2-3-13-1-4 ارزش تصفیه سهام. 64
2-3-13-1-5 ارزش جایگزینی. 64
2-3-13-2 ارزیابی سهام بر مبنای ارزش فعلی. 65
2-3-13-2-1 مدل نرخ رشد ثابت.. 65
2-3-13-2-2 مدل دو مرحله ای سود سهام عادی.. 66
عنوان صفحه
2-3-13-2-3 مدل درآمدهای حاصله 67
2-3-14 نسبتهای مالی. 68
2-3-14-1 نسبت نقدینگی. 69
2-3-14-1-1 نسبت سودهرسهم(EPS) 69
2-3-14-1-2 نسبت قیمت به سود هر سهم ( P/E) 70
2-3-14-1-3 سود تقسیمی هر سهم (DPS) 72
2-3-14-1-4 درصد سود تقسیمی. 72
2-3-16 پیشینه پژوهش… 74
2-3-16-1 تحقیقات انجام شده خارج از ایران. 74
2-3-16-2 تحقیقات انجام شده در داخل ایران. 76
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه 78
3-2 روش پژوهش… 79
3-3 فرضیه های تحقیق. 79
3-4 جامعه آماری.. 80
3-5 نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 81
3-6 روش گردآوری داده ها 82
3-6-1روش کتابخانه ای.. 82
عنوان صفحه
3-6-2 روش اسنادی.. 82
3-7 روش ها و ابزار تحلیل داده ها 83
3-7-1 آزمون کولموگروف- اسمیرنف(ناپارامتری) 83
3-7-2 ضریب همبستگی. 83
3-7-3 آزمون معنی دار بودن r2 84
3-7-3-1 آزمون t 85
3-7-3-2 ضریب همبستگی جزئی. 86
3-8 علامات اختصاری متغیرهای پژوهش در جدول زیر ارائه شده است: 86
3-9 تعریف عملیاتی متغییر های پژوهش… 87
3-9-1 متغیر وابسته 87
3-9-1-1 هزینه سرمایه سهام عادی.. 87
3-9-2 متغیرهای مستقل. 88
3-9-2-1 نحوه محاسبه مدیریت سود مصنوعی. 88
3-9-2-2 مدیریت سود واقعی. 89
3-9-3 متغیرهای کنترلی. 92
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه 94
4-2 یافته های توصیفی. 96
عنوان صفحه
4-3 یافته های استنباطی. 97
4-3-1 آزمون کولموگروف – اسمیرنوف(K – S) 98
4-3-2 آزمون همبستگی. 98
4-3-3 آزمون فرضیه فرعی اول پژوهش… 102
4-3-3 آزمون نرمال بودن توزیع خطاها برای فرضیه فرعی اول پژوهش… 102
4-3-3-2 آزمون استقلال خطاها برای فرضیه فرعی اول پژوهش… 103
4-3-3-3 آزمون رگرسیون خطی فرضیه فرعی اول پژوهش… 103
4 – 3 – 4 آزمون فرضیه فرعی دوم پژوهش… 105
4-3-4-1آزمون نرمال بودن توزیع خطاها برای فرضیه فرعی دوم پژوهش… 105
4-3-4-2 آزمون استقلال خطاها برای فرضیه فرعی دوم پژوهش… 106
4-3-4-2 آزمون رگرسیون خطی فرضیه فرعی دوم پژوهش… 107
4-3-5 آزمون فرضیه فرعی سوم پژوهش… 109
4-3-5-1 آزمون نرمال بودن توزیع خطاها برای فرضیه فرعی سوم پژوهش… 109
4-3-5-2 آزمون استقلال خطاها برای فرضیه فرعی سوم پژوهش… 110
4-3-6 آزمون فرضیه فرعی چهارم پژوهش… 113
4-3-6-1 آزمون نرمال بودن توزیع خطاها برای فرضیه فرعی چهارم پژوهش… 113
4-3-6-2 آزمون استقلال خطاها برای فرضیه فرعی چهارم پژوهش… 114
4-3-6-3 آزمون رگرسیون خطی فرضیه فرعی چهارم پژوهش… 115
عنوان صفحه
4 – 4 خلاصه نتایج آزمون فرضیه های پژوهش… 117
4-5 خلاصه فصل. 118
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق
5–1 مقدمه 120
5–2 تفاسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش… 121
5–2–1 تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی اول پژوهش… 121
5–2–2 تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی دوم پژوهش… 124
5–3 محدودیتهای پژوهش… 125
5–4 پیشنهادهای پژوهش… 127
5–4–1 پیشنهاد مبتنی بر نتایج پژوهش… 127
5–4–2 پیشنهاد برای پژوهش های آتی. 127
فهرست منابع و مآخذ
الف) منابع فارسی. 129
ب) منابع انگلیسی. 131
پیوست ها
پیوست الف) اسامی شرکتهای مورد مطالعه در پژوهش… 133
پیوست ب) خروجی SPSS. 135
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول) 3-1(: علامات اختصاری متغیرهای پژوهش… 86
جدول(1-4): علامات اختصاری متغیرهای پژوهش… 95
جدول(2 – 4 ): شاخصهای آماری متغیرها 96
جدول(3-4): نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنوف متغیرهای پژوهش… 98
جدول(4 – 4): نتایج آزمون همبستگی متغیرهای مستقل و وابسته. 99
جدول(5 – 4): نتایج آزمون همبستگی متغیرهای کنترل و وابسته. 100
جدول(6 – 4): آزمون نرمال بودن توزیع خطاها برای فرضیه فرعی اول پژوهش… 102
جدول(7 – 4): خلاصه مدل رگرسیون فرضیه فرعی اول پژوهش… 104
جدول(8 – 4): تحلیل واریانس رگرسیون فرضیه فرعی اول پژوهش(ANOVA) 104
نگاره(9 – 4): جدول ضرایب رگرسیون فرضیه فرعی اول پژوهش… 104
جدول(10 – 4): آزمون نرمال بودن توزیع خطاها برای فرضیه فرعی دوم پژوهش… 106
جدول(12 – 4): خلاصه مدل رگرسیون فرضیه فرعی دوم پژوهش… 107
جدول(13 – 4): تحلیل واریانس رگرسیون فرضیه فرعی دوم پژوهش(ANOVA) 108
نگاره(14 – 4): جدول ضرایب رگرسیون فرضیه فرعی دوم پژوهش… 108
جدول(15 – 4): آزمون نرمال بودن توزیع خطاها برای فرضیه فرعی سوم پژوهش… 110
جدول(17 – 4): خلاصه مدل رگرسیون فرضیه فرعی سوم پژوهش… 111
جدول(18 – 4): تحلیل واریانس رگرسیون فرضیه فرعی سوم پژوهش(ANOVA) 112
نگاره(19 – 4): جدول ضرایب رگرسیون فرضیه فرعی سوم پژوهش… 112
جدول(20 – 4): آزمون نرمال بودن توزیع خطاها برای فرضیه فرعی چهارم پژوهش… 114
عنوان صفحه
جدول(22 – 4): خلاصه مدل رگرسیون فرضیه فرعی چهارم پژوهش… 115
جدول(23 – 4): تحلیل واریانس رگرسیون فرضیه فرعی چهارم پژوهش(ANOVA) 116
نگاره(24 – 4): جدول ضرایب رگرسیون فرضیه فرعی چهارم پژوهش… 116
جدول(25 – 4): خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 117
جدول(1): اسامی شرکتهای مورد مطالعه در پژوهش… 133
1-1 مقدمه
درسالهای اخیر در حوزه تحقیقات حسابداری، موضوع مدیریت سود مورد توجه محققان قرارگرفته است. مدیریت سود عبارت از مداخله هدفمند در فرایندگزارشگری مالی با توجه به محدودیتهای اصول پذیرفته شده حسابداری برای به دست آورد سطح موردا نتظار سود است. با توجه به مقاصد مدیریت، مدیریت سود میتواند به صورت افزایش، کاهش یا هموارکردن سود گزارش شده باشد. دلایل احتمالی زیادی برای مدیریت سود وجود دارد. برای مثال، اگر شرکتی سود با ثباتی گزارش کند، سهامداران احساس اطمینان بیشتری خواهندکرد، مدیریت سود تاثیر مطلوبی بر ارزش سهام و هزینه سرمایه دارد، یا سهامداران اطلاعات بیشتری از اعلام سود به دست خواهند آورد. بنابراین، با توجه به اهمیت سود و محتوای اطلاعاتی بالایی که سود دارد مدیران همواره در تلاشند که در راستای اهداف خاصی که دنبال می کنند، مبلغ سود گزارش شده را دستکاری نمایند.
تاکنون اثر مدیریت سود بر روی متغییرهای گوناگونی بررسی شده است که در این پژوهش اثر مدیریت سود واقعی و مدیریت سود مصنوعی بر هزینه سرمایه سهام عادی بررسی می شود.
1-2 بیان مسئله
با رشد امورتجاری و بازرگانی در دنیای امروز و تخصصی شدن اداره شرکت ها، مدیریت از مالکیت جدا شده و اداره ی شرکتها، چه به صورت تجارت داخلی و چه به صورت تجارت بین المللی به مدیران حرفه ای و آگاه به مسائل پیچیده اقتصادی و مالی سپرده شد. مالکان، ثروت خود را در اختیار مدیران قرار دادند و به منظور تصمیم گیری در مواردی همچون حفظ یا فروش سرمایه گذاریها و ارزیابی وظیفه مباشرت مدیران به منظور انتخاب مجدد یا جایگزینی آنان، خواهان حسابدهی مدیریت از طریق ارائه اطلاعات و پاسخگوئی در قبال عملکرد خود می باشند. (پور حیدری و همتی، 1383). در این مسیر، اطلاعات حسابداری بخش عظیمی از نیازهای اطلاعاتی تصمیم گیرندگان را تأمین می سازد. بیشتر اطلاعات حسابداری در صورت های مالی اساسی منعکس می شود و اکثر قریب به اتفاق نیاز اطلاعاتی تصمیم گیرندگان از جمله صاحبان سرمایه، سرمایه گذاران بالقوه، اعتباردهندگان، تحلیل گران مالی و سایر استفاده کنندگان با استفاده ازصورتهای مالی تحقق می پذیرد. یکی از صورت های مالی اساسی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، گزارش سود و زیان می باشد. این گزارش منعکس کننده ی عملکرد واحد تجاری در یک دوره مالی است. مدیران واحدهای تجاری به دلایل مختلف می کوشند تا از طریق کاربرد روشهای گوناگون حسابداری، سود دوره مالی را در راستای تأمین سیاست ها و اهداف خود، تغییر دهند.
نظریه ها و شواهد نشان می دهد که نگرانی مدیران درباره عملکرد فعلی خود، سبب می شود که در دستکاری سودهای دوره جاری انگیزه داشته باشند (پائولز و همکاران[1] ، 2004؛ رودریگز پرز و وان همن[2] ، 2009). این نزدیک بینی مدیریت از آنجا ناشی می شود که سرمایه گذاران خارجی و تحلیل گران معمولاً زمانی که انتظارات خود را درباره سودهای آتی شکل می دهد به سودهای دوره جاری متکی می شوند و انواع مختلفی از تعهدات قراردادی ( مانند قرارداد طرح پاداش و قراردادهای بدهی) در بسیاری از موارد به سودهای دوره جاری مرتبط می باشد. تاجاییکه مدیران با تقویت عملکرد فعلی مانند قیمت سهام انگیزه دارند تا سودهای دوره جاری را از طریق استقراض سودهای آتی برای استفاده در دوره جاری، بیشتر نشان دهند (کیم و سوهن ، 2013). سودهای دوره جاری می تواند به دو طریق مدیریت شوند: ابتدا، مدیران می توانند سودهای گزارش شده را از طریق انتخاب اقلام تعهدی اختیاری تحت اصول کلی پذیرفته شده حسابداری دستکاری کنند. دستکاری اقلام تعهدی اختیاری معمولاً در پایان سال مالی زمانی که فعالیت های عملیاتی واقعی کامل می شود، رخ می دهد. در حالی که مدیریت سود واقعی بطور مستقیم بر میزان اقلام تعهدی اختیاری تاثیر دارد آن بطور مستقیم جریانهای نقدی را تحت تاثیر قرار نمی دهد. دوم، مدیران می توانند سودهای گزارش شده را از طریق تحریف فعالیت های واقعی، دستکاری کنند. بطور ویژه، آنها می توانند زمانبندی و مقیاس فعالیت های واقعی همچون تولید، فروش، سرمایه گذاری و فعالیت های تامین مالی را در طول دوره حسابداری برای دستیابی به اهداف خود، تغییر دهند. برای مثال، سودهای گزارش شده می توانند بطور موقت با تسریع زمان تولید و فروش، از طریق کاهش هزینه های اختیاری و یا با به تعویق انداختن زمان رویدادها، افزایش یابد. مطابق تحقیقات روی چودهری (2006)، این فعالیت های مدیریت در عملیات واقعی که نوعی انحراف از شیوه های عادی تجاری با هدف اولیه دستکاری سودهای دوره جاری می باشد، به عنوان مدیریت سود واقعی نامیده می شود. او بیان می کند که اگرچه این گونه انحرافات در عملیات شرکت در رسیدن به اهداف گزارشگری مالی به مدیر کمک می کنند، لیکن ارزش شرکت را افزایش نمی دهد. روشهای دستکاری فعالیت های واقعی مانند کاهش قیمت فروش محصولات به منظور افزایش فروش و یا کاهش مخارج اختیاری در بحران های اقتصادی، از جمله رو شهای بهینه ای هستند که به مدیران کمک می کنند. ولی اگر مدیران به صورت گسترده و غیرعادی به استفاده از روش های مذکور علاقه نشان دهند، در واقع آنها به مدیریت واقعی سود تمایل دارند و وجود سرمایه گذاران خبره و آگاه دستکاری فعالیت های واقعی را محدود می کنند. بنابراین اگرچه مدیران با انجام چنین فعالیت هایی می توانند به سودهای موردنظرشان در کوتاه مدت دست یابند لیکن آن ها در بلندمدت نخواهند توانست ارزش شرکت را افزایش دهند.
کیم و سوهن1 (2013)، بیان می کنند که فعالیت های در جهت مدیریت سود واقعی به دو دلیل هزینه سرمایه را افزایش می دهد. ابتدا، مدیریت سود واقعی یک جنبشی را در سودهای گزارش شده ایجاد می کند به این خاطر که نه تنها اقلام تعهدی اختیاری تحت تاثیر قرار می گیرنذ بلکه جریان های نقدی از طریق دستکاری در فعالیت های مربوط به عملیات واقعی تحریف می شوند. دوم، کشف و شناسایی مدیریت سود واقعی نسبت به مدیریت سود مصنوعی مشکل تراست. در نتیجه مدیریت سود واقعی ممکن است از طریق مکانیزم های حاکمیتی خوب محدود نشود (جاقی و همکاران ، 2009). لامبرت و همکاران 2(2007)، پیشنهاد می کنند که سرمایه گذاران خارجی نرخ بازده بالایی برای شرکت هایی با سودهای بالا و سطح پایین جریان نقد مورد انتظار، تقاضا میکنند. علاوه بر این، ارزیابی سرمایه گذاران خارجی از عملکرد شرکت مشکل خواهد بود. در نتیجه مدیران می توانند از جه نقد زمانی که عملکرد خوب شرکت بوسیله مدیریت سود واقعی پوشانده شده است، سوء استفاده کنند. این فرصت های مدیریتی باعث می شود سرمایه گذاران خارجی سطح وجه نقد آتی مورد انتظار را برای کم کردن مدیریت سود واقعی شرکت، ارزیابی کنند. بنابراین آنها پیش بینی می کنند که مدیریت سود واقعی یک رابطه مثبت با هزینه سرمایه بعد از کنترل تاثیرات مدیریت سود مصنوعی داشته است.
اورت و واگن هوفر[3] (2005)، نشان دادند زمانی که مدیران با استانداردهای حسابداری سخت گیر مواجه هستند یا زمانی که استانداردهای حسابداری بصورت دقیق اجرا می شوند، مدیران از رویکرد مدیریت سود مصنوعی به مدیریت سود واقعی تغییر رویکرد می دهند. همچنین نتایج نظر سنجی گراهام و همکاران (2005)، آشکار کرد که اکثر مدیران تمایل دارند که زمان بندی پروژه های سرمایه گذاری جدید را برای دستیابی به اهداف سودآوری خود به تاخیر اندازند. این تاخیر ممکن است پیامدهای منفی بر ارزش شرکت در بلند مدت داشته باشد. لامبرت و همکاران (2007)، پیشنهاد می کنند که سرمایه گذاران خارجی نرخ بازده بالایی برای شرکت هایی با سودهای بالا و سطح پایین جریان نقد مورد انتظار دارند. بنابراین با توجه به تحقیقات لامبرت و همکاران (2007)، کیم و سوهن (2013)؛ که انتظار دارند مدیریت سود واقعی رابطه مثبتی با هزینه سرمایه دارد این سوال بوجود می آید که در مجموع مدیریت سود واقعی و مدیریت سود مصنوعی بر هزینه سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چه تاثیری دارد؟
1-3 اهداف تحقیق
نتایجی که از این پژوهش بدست خواهد آمد می تواند سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان را در تصمیم گیری های مربوط به سرمایه گذاری و تخصیص اعتبار، یاری کند. بنابراین سرمایه گذاران و اعتباردهندگان خواهند توانست اعمال مدیریت را از طریق دستکاری و تاثیری که بر هزینه سرمایه دارد، مشاهده کنند.
1-4 اهداف اصلی
1-4-1 بررسی تاثیر مدیریت واقعی سود بر هزینه سرمایه سهام عادی
1) بررسی تاثیر مدیریت واقعی سود با استفاده از جریان نقد عملیاتی غیر عادی بر هزینه سرمایه سهام عادی.
2) بررسی تاثیر مدیریت واقعی سود با استفاده از هزینه های غیر عادی تولید بر هزینه سرمایه سهام عادی.
3) بررسی تاثیر مدیریت واقعی سود با استفاده از هزینه های اختیاری غیر عادی بر هزینه سرمایه سهام عادی.
1-4-2 بررسی تاثیر مدیریت مصنوعی سود بر هزینه سرمایه سهام عادی
1) بررسی تاثیر مدیریت سود مصنوعی با استفاده از اقلام تعهدی اختیاری بر هزینه سرمایه سهام عادی.
1-5 اهمیت وضرورت انجام تحقیق
با وجود استانداردهای پذیرفته شده حسابداری، به دلیل نبود یک تئوری فراگیر سود، همچنان اختلاف نظر تئوریسین ها و افراد حرفه ای در زمینه گزارشگری سود وجود دارد و در عمل، گزارشگری سود را با چالشهایی روبرو می سازد. علاوه بر این با در نظر گرفتن تفکیک مالکیت از مدیریت، وجود تضاد منافع و دسترسی انحصاری مدیران به برخی اطلاعات مالی و نیز ویژگی حسابداری تعهدی در زمینه حق انتخاب مدیریت از میان روشهای مختلف حسابداری، احتمال وجود دستکاری سود وگمراه نمودن افراد در تصمیم گیری هایشان وجود دارد. از طرف دیگر با در نظر گرفتن انتشار سهام عدالت شرکت های بورس در بین تمام اقشار جامعه، که طی سالهای اخیر در ایران صورت پذیرفته و با در نظرگرفتن میزان فهم و آشنایی هر یک از گروه های جامعه با مسائل مالی، لزوم ارائه اطلاعات صحیح و شفاف سازی به منظور اتخاذ تصمیمات مناسب که نتایج کلان اقتصادی را به دنبال دارد، لازم و ضروری می نماید. در عین حال، سودهای گزارش شده همواره به عنوان یکی از معیارهای تصمیم گیری مالی مطرح بوده است و تحلیلگران مالی، عموما سود را به عنوان یک عامل برجسته در بررسی ها و قضاوتهای خود مد نظر قرار می دهند. علاوه براین، فعالیت هایی که در جهت مدیریت سود صورت می گیرد، هزینه حقوق صاحبان سهام را تحت تاثیر قرار می دهد و به عنوان یک عامل مهم در تعیین تصمیمات سرمایه گذاران در جهت تخصیص منابع محسوب می شود. بنابراین قبول پیامدهای اقتصادی گزارشگری سود، امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. از لحاظ نظری، مدیریت سود نه تنها در بازارهای غیرکارآی سرمایه، که در بازارهای کارآی سرمایه نیز وجود دارد. هدف کلی این پژوهش کمک به شناسایی برخی از ابزارهای مورد استفاده جهت اعمال مدیریت سود در راستای تعیین تصمیمات سرمایه گذاران در جهت تخصیص بهینه منابع می باشد.
1-6 قلمرو تحقیق