نظریه رهبری فرهمند …………………………………………………………………………………………………………………..13
تئوری رهبری دوراندیش …………………………………………………………………………………………………………….14
تئوری رهبری متعالی ………………………………………………………………………………………………………………….16
نظریه رهبری تحولگرا و عملگرا ………………………………………………………………………………………………..16
پیشینه تاریخی رهبری تحولگرا و عملگرا ……………………………………………………………………………………………..16
مفهوم رهبری تحولگرا از دیدگاه باس ……………………………………………………………………………………………………18
مؤلفههای رهبری تحولگرا ……………………………………………………………………………………………………………………21
مفهوم رهبری عملگرا از دیدگاه باس …………………………………………………………………………………………………….23
مؤلفههای رهبری عملگرا …………………………………………………………………………………………………………………….25
رهبری عدم مداخله ……………………………………………………………………………………………………………………………..26
مدل کامل رهبری ………………………………………………………………………………………………………………………………..28
اثربخشی رهبری تحولگرا در برابر عملگرا ……………………………………………………………………………………………28
رهبری تحولگرا و خویشتنشناسی ………………………………………………………………………………………..29
بخش دوم: شخصیت ………………………………………………………………………………………………………31
مفهوم انسان ………………………………………………………………………………………………………………….31
نظریههای شخصیت (فلاسفه) …………………………………………………………………………………………..32
افلاطون ………………………………………………………………………………………………………………………………….32
جان دیویی ……………………………………………………………………………………………………………………………..33
نظریههای جامعهشناختی شخصیت ………………………………………………………………………………………………..34
کارکردگرایی ساختاری (پارسونز) ………………………………………………………………………………………………34
رویکرد کنش متقابل نمادین ……………………………………………………………………………………………………….35
جرج زیمل ……………………………………………………………………………………………………………………………..35
هربرت مید ………………………………………………………………………………………………………………………………35
چارلز هورتن کولی …………………………………………………………………………………………………………………..36
گافمن …………………………………………………………………………………………………………………………..36
شخصیت از دیدگاه مکاتب مختلف روانشناسی ……………………………………………………………………………37
کارن هورنای …………………………………………………………………………………………………………………………..37
کارل یونگ ……………………………………………………………………………………………………………………………..38
سالیوان …………………………………………………………………………………………………………………………………..39
فروید ……………………………………………………………………………………………………………………………………….40
ماری ………………………………………………………………………………………………………………………………………..40
آدلر ………………………………………………………………………………………………………………………………………….41
آلپورت …………………………………………………………………………………………………………………………………….42
آیزنک ………………………………………………………………………………………………………………………………………42
مفاهیم و اصول …………………………………………………………………………………………………………………………..42
تشخیص و اندازهگیری ابعاد شخصیت ……………………………………………………………………………………………43
نظریه بازداری …………………………………………………………………………………………………………………………….44
نظریه برانگیختگی ……………………………………………………………………………………………………………………….45
نظریه برانگیختگی درونگرایی ـ برونگرایی …………………………………………………………………………………….46
بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………………………48
ضرورت و اهمیت تحقیق ………………………………………………………………………………………………….51
اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………… 54
فرضیههای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………… 54
پیشفرضهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….55
محدودیتهای تحقیق …………………………………………………………………………………………….. ………55
تعریف واژهها و اصلاحات…………………………………………………………………………………………………56
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….59
جمعبندی………………………………………………………………………………………………………………………..70
فصل سوم: روششناسی تحقیق
روش و طرح تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..72
جامعه آماری و نمونه تحقیق ……………………………………………………………………………………………..72
متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………..72
تعریف عملیاتی متغیرها …………………………………………………………………………………………………………….73
ابزار اندازهگیری متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………….. 75
ویژگیهای روانسنجی ابزار اندازهگیری ……………………………………………………………………………..77
روش جمعآوری دادهها ………………………………………………………………………………………………….. 78
روشهای آماری …………………………………………………………………………………………………………….78
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق
بخش اول: توصیف دادههای آماری …………………………………………………………………………………………..80
توصیف ویژگیهای فردی آزمودنیهای تحقیق………………………………………………………………………………………….80
شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………..84
بخش دوم: استنباط آماری دادهها………………………………………………………………………………………………..94
آزمون پیش فرضهای آماری…………………………………………………………………………………………………………………..94
آزمون فرضیههای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………..95
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
خلاصه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………106
بحث و نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………………………..108
جمعبندی………………………………………………………………………………………………………………………111
پیشنهادهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..113
پیشنهادهای برخاسته از تحقیق………………………………………………………………………………………………………………113
پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده…………………………………………………………………………………………………………..114
منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………………………..115
پیوستها………………………………………………………………………………………………………………………………..122
جدول 1-1 مسیرها در تئوریها و تحقیقات رهبری ………………………………………………………………………11
جدول 2-1 ابعاد نیمرخ رهبری مارشال ساشکین …………………………………….. …………………………………..14
جدول 3-1 ابعاد اخلاقی اجزای رهبری تحولگرا ………………………………………………………………………….24
جدول 4-1 خلاصه فاکتورها و رفتارهای مربوط به تئوری رهبری تحولگرا ……………………………………..25
جدول 5-1 مراحل تحول عقلانی از دیدگاه افلاطون………………………………………………………………………30
جدول 1-2 متغیرهای مطالعه شده در سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرا …………………………………….57
جدول2-2 میانگین ابعاد رهبری، بدست آمده از دو پژوهش در آمریکای شمالی و چین……………………..68
جدول1-4: مقدار سطح معنی داری آزمون کولموگروف اسمیرنوف (K-S) در کلیه ی متغیرهای
وابسته اندازه گیری شده ……………………………………………………………………………………………………………96
جدول2-4: ارتباط بین سبکرهبری تحول گرا و خرده مقیاسهای آن با شخصیت……………………………97
جدول3-4: ارتباط بین سبکرهبری عمل گرا و خرده مقیاسهای آن با شخصیت……………………………..98
جدول 4-4: ارتباط بین سبکرهبری تحول گرا و خرده مقیاسهای آن با ویژگی های شخصی………….100
جدول5-4: ارتباط بین سبکرهبری عمل گرا و خرده مقیاسهای آن با ویژگی های شخصی…………….102
جدول 6-4: جدول آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره برای پیش بینی نمرات سبک رهبری
تحول گرا ……………………………………………………………………………………………………………………………….104
جدول 7-4: خلاصهی مدل رگرسیونی برای محاسبهی نمرهی سبک رهبری تحولگرا از روی
نمرهی برونگرایی……………………………………………………………………………………………………………………..104
شکل 1-1 رابطه نفوذ و قدرت رهبر ……………………………………………………………………………………….8
شکل 2-1 :مدل اثر افزوده رهبری عملگرا و تحولگرا…………………………………………………………….19
شکل 1- 2 :رابطه اثربخشی رهبری و ابعاد برونگرایی و وجدان شخصیت ………………………………..61
شکل 2- 2: رابطه رهبری تحولگرا و برونگرایی در دو محیط واقعی و مجازی ………………………….65
شکل 3-2: رابطه رهبری تحولگرا و ثبات عاطفی در دو محیط واقعی و مجازی ………………………..65
شکل 1-4: نمودار توزیع فراوانی متغیر سن اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ………………………81
شکل 2-4: توزیع فراوانی جنس اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ………………………………………82
شکل 3-4: نمودار توزیع فراوانی میزان تحصیلات اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق …………….82
شکل 4-4: نمودار توزیع فراوانی متغیر سابقه کاری اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق…………….83
شکل5-4: سمت اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق…………………………………………………………….83
شکل 6-4 : گرایش تحصیلی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ………………………………………….84
شکل7-4 : تعداد دوره های آموزشی مدیریتی گذرانیده اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق………85
شکل 8-4 : نمره خرده مقیاس برون گرایی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ………………………86
شکل9-4 : نمره خرده مقیاس درونگرایی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق …………………………86
شکل10-4: نمره خرده مقیاس بی ثباتی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق…………………………….87
شکل11-4 : نمره خرده مقیاس باثباتی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق………………………………87
شکل 12-4: نمره خرده مقیاس نفوذ کمال گرایانه اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ……………..88
شکل 13-4: نمره خرده مقیاس رفتار کمال گرایانه اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق …………….89
شکل14-4: نمره خرده مقیاس ترغیب به تلاش فکری یا ترغییب ذهنی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………….90
شکل15-4: نمره خرده مقیاس روحیه ی ایجاد انگیزش یا انگیزش الهام بخش اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………….90
شکل16-4: نمره خرده مقیاس توجه به تفاوت های فردی اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ….91
شکل 17-4: نمره کلی سبک رهبری تحول گرا اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق…………………..92
شکل 18-4: نمره خرده مقیاس مدیریت مبتنی بر پاداشهای اقتضایی یا پاداشهای مشروط اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….93
شکل19-4 : نمره خرده مقیاس مدیریت فعال بر مبنای استثنائات مدیران دانشکده های تربیت بدنی
دانشگاههای ایران………………………………………………………………………………………………………………..93
شکل 20-4 : نمره خرده مقیاس مدیریت منفعل بر مبنای استثنائات مدیران دانشکده های تربیت بدنی
دانشگاههای ایران ……………………………………………………………………………………………………………….94
شکل 21-4: نمره کلی سبک رهبری عمل گرا اعضاء جامعه شرکت کننده در تحقیق……………………95
ش