1-1) مقدمه
2
1-2) بیان مسئله
3
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق
6
1-4) اهداف تحقیق
7
1-4-1) هدف کلی
7
1-4-2) اهداف اختصاصی
7
1-5) فرضیه های تحقیق
7
1- 5-1) فرضیه های فرعی تحقیق
8
1-6) پیش فرض های تحقیق
8
1-7) محدودیت های تحقیق
8
1-8) تعریف عملیاتی واژه ها
9
فصل 2 مبانی نظری و پیشینه تحقیق
11
2-1) مقدمه
12
2-2) مبانی نظری
12
2-2-1) شخصیت
12
2-2-2) خود
15
2-2-3) خودپنداره
17
2-2-3-1) مدلهای نظری خودپنداره
17
2-2-3-2) مدلهای عامل مستقل یا بهم پیوسته
18
2-3) تعاریف و مدلهای خودپنداره بدنی یا تصویر بدنی
22
2-4) آمادگی جسمانی و خود پنداره بدنی
26
2-5) عوامل موثر بر خودپنداره بدنی
27
2-6) ترکیب بدنی وخوذ پنداره بدنی
27
2-7) بلوغ و خودپنداره بدنی
27
2-8) فعالیت بدنی و خودپنداره بدنی
28
2-9) مدلهای تأثیر فعالیت بدنی بر خودپنداره بدنی
30
2-10) تمرین هوازی
34
2-11) تمرین مقاومتی
35
2-12) ترکیب بدن
35
2-13) پیشینه تحقیق
35
2-13-1) بخش اول:تحقیقات انجام شده در داخل کشور
35
2-13-2) بخش دوم: تحقیقات انجام شده در خارج کشور
39
2-14) جمع بندی
45
فصل 3 روششناسی تحقیق
46
3-1) مقدمه
47
3-2) روش و طرح تحقیق
47
3-3) جامعه و نمونه آماری
47
3-4) متغییر های تحقیق
47
3-5) ابزار تحقیق
48
3-5-1) پرسشنامه جمعیت شناختی
48
3-5-2) فرم کوتاه پرسشنامه خودتوصیفی جسمانی (PSDQ-S)
48
3-5-2-1) زیر مولفه های PSDQ-S
49
3-5-3) پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی (IPAQ)
50
3-5-3-1) نمره گذاری پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی
50
3-6) شیوه اجرای تحقیق
51
3-7) برنامه تمرین هوازی
52
3-8) برنامه تمرین مقاومتی
53
3-9) برنامه تمرین ترکیبی
53
3-10) گروه کنترل
54
3-11) پس آزمون
54
3-12) روش تجزیه و تحلیل آماری
54
فصل 4 نتایج آماری تحقیق
55
4-1) مقدمه
56
4-2) بررسی توصیفی داده ها
56
4-3) آزمون فرضیه های تحلیلی
60
4-4) فرضیه های فرعی
64
فصل 5 بحث و نتیجه گیری
71
5-1) مقدمه
72
5-2) خلاصه تحقیق
72
5-3) یافته های تحقیق
73
5-3-1) یافته های فرعی
74
5-4) بحث
74
5-5) نتیجه گیری
79
5-6) پیشنهادات بر خاسته از تحقیق
79
5-6-1) پیشنهادات پژوهشی
79
5-6-2) پیشنهادات کاربردی
79
منابع
81
فهرست جداول | صفحه |
جدول4-1 اطلاعات توصیفی سن، قد، وزن، درصد چربی و شاخص توده بدنی آزمودنی ها
|
57 |
جدول 4-2 نمرات خود پنداره مرتبط با توانایی و ظاهر بدنی در گروه های تجربی و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون
|
58 |
جدول4-3 میانگین و انحراف معیار درصد چربی در گروههای تجربی و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون
|
59 |
جدول4-4 نتایج حاصل از آزمون t به منظور مقایسه خودپنداره مرتبط با توانایی بدنی گروه مقاومتی | 60 |
جدول4-5 نتایج حاصل از آزمون t به منظور مقایسه خودپنداره مرتبط با ظاهر بدنی گروه مقاومتی | 61 |
جدول4-6 نتایج حاصل از آزمون t به منظور مقایسه خودپنداره مرتبط با توانایی بدنی گروه هوازی | 61 |
جدول4-7 نتایج حاصل از آزمون t به منظور مقایسه خودپنداره مرتبط با ظاهربدنی گروه هوازی | 62 |
جدول4-8 نتایج حاصل از آزمون t به منظور مقایسه خودپنداره مرتبط با توانایی بدنی گروه ترکیبی | 63 |
جدول4-9 نتایج حاصل از آزمون t به منظور مقایسه خودپنداره مرتبط با ظاهر بدنی گروه ترکیبی | 64 |
جدول 4-10 نتایج حاصل از واریانس یک طرفه به منظور مقایسه پس آزمون خودپنداره مربوط به توانایی بدنی بین گروههای تجربی و کنترل | 65 |
جدول 4-11 نتایج حاصل از آزمون تعقیبی شفه | 66 |
جدول4-12 نتایج حاصل از واریانس یک طرفه به منظور مقایسه پس آزمون خودپنداره مربوط به ظاهر بدنی بین گروههای تجربی و کنترل | 67 |
جدول 4-13 مقایسه میانگین درصد چربی در گروههای تجربی و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون | 68 |
جدول 4-14 نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک طرفه به منظور مقایسه میانگین درصد چربی در گروههای تجربی و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون | 69 |
فهرست نمودارها | صفحه |
شکل 1-1 رابطه خود پنداره بدنی با فعالیت بدنی
|
5 |
شکل 2-1 مدلهای ساختاری خودپنداره که از مدلهای توانایی و هوش اقتباس شده است
|
21 |
شکل 2-2 سه مدل ارائه شده درمورد ارتباط بین ابعاد چندگانه خودپنداره بدنی و اجزای آمادگی جسمانی
|
25 |
شکل 2-3 مدل روانی شرکت در فعالیتهای بدنی
|
31 |
شکل 2-4 مدل تمرینات بدنی و عزت نفس
|
32 |
شکل2-5 راه حل بهنجار یک مدل گسترش یافته
|
33 |
نمودار4-1 میانگین خودپنداره بدنی آزمودنی های گروههای تجربی و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون
|
59 |
فصل اول:
طرح تحقیق
|
1-1 مقدمه
خود پنداره نقش تعیین کننده ای در تکامل شناختی و عاطفی فرد دارد. خود پنداره، مجموعه ی ویژگی هایی است که فرد برای توصیف خویش به کار می برد (1). خود پنداره دارای یک ساختار چند بعدی است که می توان آن را به دو سطح تح