برخی پژوهش ها نشان داده اند که ترس از شکست و تنفر از انجام تکلیف می توانند دو انگیزه اساسی برای افراد مبتلا به تعلل ورزی تحصیلی باشند (بلونت و پسیل، ۱۹۹۸؛ میلگرام، باتوری و ماورر، ۱۹۹۳؛ اسکوونبرگ، ۱۹۹۳؛ سولومون و همکاران، ۱۹۸۴). همچنین تعلل ورزی می تواند به شکل تحصیلی و غیرتحصیلی ظاهر شود. تعلل ورزی تحصیلی در رفتارهایی چون حاضر شدن برای امتحان، انجام تکلیف خانه و نوشتن مقاله های درسی و تعلل غیرتحصیلی در رفتارهایی چون پرداخت قبض آب و برق، شستن ظروف، جواب دادن به تلفن و پست الکترونیک ظاهر می شود. بین تعلل ورزی تحصیلی و غیرتحصیلی همبستگی ۶۵% دیده شده است (میلگرام، می تال و لویسون، ۱۹۹۸).در پژوهش های مختلف تعلل ورزی به شیوه های متعدد طبقه بندی شده است، که اغلب بر مبنای مشاهدات بالینی پژوهشگران انجام شده است.
بورکا و یوئن (۱۹۸۳) طی مشاهدات بالینی خود، سه نوع افراد تعلل ورز را معرفی نمودند:
- مضطرب،
- معتقد به شانس و
- طغیان گرا.
در پژوهش مک کان و همکاران (۱۹۸۹) نیز سه نوع افراد تعلل ورز تشخیص داده شده است:
- افراد یک دنده برونگرا با اضطراب و مدیریت پایین،
- افراد روان نژند برون گرا و
- افراد روان نژند، افسرده و درون گرا.
بورکا و یوئن[۱۶] (۱۹۸۳) و ساپادین(۱۹۹۷) شش سبک تعلل ورزی را معرفی نمودند:
- کمال گرا،
- مبارزه گرا،
- خیال گرا،
- نگران،
- فزون کار و
- بحران ساز.
واکر (۱۹۸۸) بر منبای مصاحبه بالینی، چهار سبک تعلل ورزی را ذکر کرده است:
- کمال گرا،
- سیاست گرا،
- تعویق گرا و
- تنبیه گرا.
[۱]-Milgram
[۲]-Batori
[۳]-Mowrer
[۴]-Mey-Tal
[۵] -Levinson
[۶] -Burka
[۷] -Yuen
[۸] -anxious procrastinators
[۹]- luck procrastinators
[۱۰] -rebellious procrastinators
[۱۱]- tough minded extraverted
[۱۲] -neurotic extraverted
[۱۳]-neurotic
[۱۴] -depressed
[۱۵] -introverted
[۱۶] -Burka & Yuen
[۱۷]-Sapadin
[۱۸] -perfectionist
[۱۹]-defier
[۲۰] -dreamer
[۲۱] -worrier
[۲۲] -over doer
[۲۳] -crisis maker
[۲۴] -Walker
[۲۵]- politician
[۲۶]-postponer
[۲۷]- punisher