“
اهداف تحق
۱-۴-۱- هدف اصلی:
تعیین تاثیر رفتار مصرف کننده برای پذیرش تجارت از طریق شبکه های آنلاین
۱-۴-۲- اهداف جزیی:
۱-۴-۲-۱- تعیین تاثیر محیط سازمانی بر رفتار مصرف کننده برای پذیرش تجارت از طریق شبکه های آنلاین
۱-۴-۲-۲- تعیین تاثیرآمادگیسازمانی بر رفتار مصرف کننده برای پذیرش تجارت از طریق شبکه های آنلاین
۱-۴-۲-۳- تعیین تاثیر ابعاد سازمانی بر رفتار مصرف کننده برای پذیرش تجارت از طریق شبکه های آنلاین
۱-۴-۲-۴- تعیین تاثیر هنجار سازمانی بر رفتار مصرف کننده برای پذیرش تجارت از طریق شبکه های آنلاین
فرضیه های تحقیق:
۱-۵-۱- محیط سازمانی بر رفتار مصرف کننده برای پذیرش تجارت از طریق شبکه های آنلاین تاثیر معناداری دارد.
۱-۵-۲- آمادگی سازمانی بر رفتار مصرف کننده برای پذیرش تجارت از طریق شبکه های آنلاین تاثیر معناداری دارد.
۱-۵-۳- ابعاد سازمانی بر رفتار مصرف کننده برای پذیرش تجارت از طریق شبکه های آنلاین تاثیر معناداری دارد.
۱-۵-۴- هنجار سازمانی بر رفتارمصرف کننده برای پذیرش تجارت از طریق شبکه های آنلاین تاثیر معناداری دارد.
تعاریف مفهومی
۱-۶-۱- رفتار مصرف کننده
رفتار مصرفکننده شامل دانش و احساساتی که افراد تجربه میکنند و اقداماتی که آن ها در فرایند مصرف انجام میدهند، میشود. همچنین شامل اجزایی ازمحیط است که بر این دانش، احساسات و رفتار تأثیر میگذارد. بنابرین، رفتار مصرفکننده پویا است، زیرا، دانش، افکار و احساسات و رفتار مصرفکننده به طور مجزا، گروههای مصرفکننده مورد هدف و جامعه در کل، دائماً در حال تغییر میباشند(مقدسی،۱۳۹۳؛۶۵).
۱-۶-۲- تجارت
تجارت در لغت به معنای خرید و فروش و نیز خریدن کالا به انگیزه فروختن آن با بهای بیشتر، همچنین به کارگیری سرمایه به منظور سود بردن، آمده است. واژه تجارت، مصدر و به قولی اسم مصدر است که در اصل، دلالت بر حرفهی بازرگانی دارد و تاجر و بازرگان به کسی گفته میشود که داد و ستد را حرفهی خود ساخته است(نوری، ۱۳۹۱ ؛۳۴).
۱-۶-۳- تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک انجام کلیه فعالیتهای تجاری با بهره گرفتن از شبکه های ارتباطی کامپیوتری ، به ویژه اینترنت است . تجارت الکترونیک ، نوعی تجارت بدون کاغذ است . به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل ونقل کالاها ، با زحمت کمتر و مبادلات بانکی شتاب بیشتر انجام خواهد شد . شرکتها برای ارتباط با یکدیگر محدودیتهای فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آن ها با یکدیگر ساده تر و سریع تر صورت می پذیرد . ارتباط فروشندگان با مشتریان نیز میتواند به صورت یک به یک با هر مشتری باشد . به عبارت دیگر ، تجارتالکترونیک نامی عمومی برای گسترهای از نرمافزارها و سیستمها است که خدماتی مانند جستجوی اطلاعات ، مدیریت تبادلات ، بررسی وضعیت اعتبار، اعطای اعتبار، پرداخت به صورت روی خط ، گزارشگیری و مدیریت حسابها را در اینترنت به عهده می گیرند . این سیستمها زیربنای اساسی فعالیتهای مبتنی بر اینترنت را فراهم می آورند. هدف از به کارگیری تجارتالکترونیک، ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی میباشد. بهواسطه این روش، تاجران قادرند که محصولات و خدمات خود را به شکل تماموقت و به تمام خریداران در سرتاسر جهان، مستقل از مرزهای جغرافیایی و ملتهاعرضه کنند . بسیاری از مردم، تجارت الکترونیک را منحصر به خرید وفروش از طریق اینترنت میدانند ، درحالی که این امر فقط بخش کوچکی از تجارتالکترونیک را تشکیل میدهد و این مفهوم اکنون گستره وسیعی از جنبه های مختلف تجاری و اقتصادی را دربرگرفته است . به سادگی میتوان هر گونه فعالیت تجاری و مالی بین مؤسسات و افراد را در حیطه الکترونیک گنجاند(غیاثی،۱۳۸۱ ،۲۶) .
روش تحقیق:
روش تحقیق پیمایشی ، پیمایش توصیفی است از نگرش و رفتار جمعیتی بر اساس انتخاب نمونه ای تصادفی به این صورت ابتدا سعی می شود برای گردآوری داده ها از افراد خواسته شود به تعدادی پرسش مشخص پاسخ دهند اطلاعات موجود در زمینه موضوع تحقیق جمع آوری و مبنای کار توصیف تحلیل قرار گیرد و سپس با بهره گرفتن از روش میدانی فرضیهها از طریق پرسشنامه و مصاحبه حضوری با کاربران اینترنتی شهر کرمانشاه مورد آزمون قرار می گیرند.
فصل پنجم( نتیجه گیری)
۱-۵- نتیجه گیری: ۹۲
۲-۵- ارائه پیشنهادات: ۹۳
منابع و ماخذ: ۹۵
منابع داخلی: ۹۵
منابع خارجی: ۹۶
پرسشنامه ۱۰۰
ضمائم ۱۰۰
جدول شماره ۱- مقایسه دلایل مصرفکنندگان از خریدهای اینترنتی و کاتالوگی در آمریکا ۱۰۴
جدول شماره ۲ – دلایل مصرف کنندگان از عدم انجام خریدهای اینترنتی ۱۰۵
چکیده:
هدف از این تحقیق پیش بینی رفتار مصرف کننده برای پذیرش تجارت از طریق شبکه های آنلاین (مطالعه موردی کاربران شهر کرمانشاه)است، رفتار مصرف کننده، مجموعه فعالیتهایی است که در جهت کسب، مصرف و دور انداختن کالا و خدمات صورت میگیرد ، در سالهای اخیر با افزایش تعداد کاربران اینترنت و تجارتالکترونیکی، شناسایی نحوه رفتار مصرف کنندگان در فضای دیجیتال بسیار حائز اهمیت است. این تحقیق به شیوه پیمایشی انجام شده است جامعه آماری طبق سامانه مدیریت مشتریان اینترنت شرکت مخابرات استان کرمانشاه ۲۳۶۲۹نفر بوده است . داده ها به وسیله پرسشنامه از ۳۸۴ نفر از کاربران اینترنتی شهر کرمانشاه در تابستان ۱۳۹۴ گردآوری شدهاند، روش نمونه گیری تصادفی ساده و از فرمول کوکران استفاده شده، نرم افزار آماری SPSS و AMOS برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است در فرضیه های مربوط به این تحقیق از ضریب همبستگی اسپیرمن برای سنجش معناداری رابطه و روش معادلات ساختاری برای سنجش رابطه علی متغیرها استفاده شده ، پس از عملیات آماری نتایج زیر به دست آمده است. نتیجه آزمون نشان میدهد که چهار متغییر هنجار سازمانی، آمادگی سازمانی، محیط سازمانی، و ابعاد سازمانی با رفتار مصرف کننده در تجارت آنلاین رابطه معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی: رفتار مصرفکننده، تجارت الکترونیکی، تصمیم خرید
فصل اول
کلیات
“